دوره 15، شماره 62 - ( 1397 )                   جلد 15 شماره 62 صفحات 76-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hayat Z, Ameli Rezaei M, Masoudi M. Analysis and Comparison of Sexual Contrasts in the Novels of the 1980s and 2000s Case Study: Del Foulad, Bagh Bolour, Negaran Nabash, Kafe Piano Novels . LIRE 2019; 15 (62) :51-76
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-34232-fa.html
حیاتی زهرا، عاملی رضایی مریم، مسعودی مژگان. تحلیل و مقایسه تقابل‌های جنسیتی در رمان‌های دهههای شصت و هشتاد مورد مطالعه: رمان‌های دل فولاد، باغ بلور، نگران نباش، کافه پیانو . پژوهش‌های ادبی. 1397; 15 (62) :51-76

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-34232-fa.html


1- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده:   (8365 مشاهده)
تحلیل مضامین و شیوه‎های تبیین تقابل‎های دوگانه در متون ادبی، یکی از روش‎های نقد در رویکرد ساختارگرایانه است؛ و برخی معانی پنهان متن را آشکار یا تفسیر می‎کند. در این مقاله به بررسی تطبیقی تقابل‎های جنسیتی در دو رمان دهه شصت شمسی (باغ بلور و دل فولاد) با دو رمان دهه هشتاد شمسی (نگران نباش و کافه‎پیانو) پرداخته شده است. سطح بررسی تقابل‎ها، دو عنصر بنیادین روایت؛ یعنی رویداد و شخصیت‎پردازی است. از تحلیل کلی تقابل‎هایی که در پس نگاه جنسیتی متون مورد مطالعه وجود دارد، برمی‏آید: 1-در رمان‏های دهۀ شصت، دوگانه‏های سنت/تجدد؛ تقید/آزادی؛ پاکدامنی/روسپی‎گری؛ و افسردگی/سرزندگی مشترک هستند؛ 2-در رمان‎های دهه هشتاد، تقابل‎های امروز/گذشته؛ تجرد/تأهل؛ واقع‎گرایی/آرمان‎گرایی؛ جنسیت روانی/ جنسیت فیزیولوژیک نسبت به تقابل‎های دو رمان دهه شصت متفاوت است و البته دوگانه‏هایی مانند تقید/آزادی؛ سنت/تجدد؛ و سرزندگی/افسردگی در رمان‎های دو دهه مشترک است.
متن کامل [PDF 1134 kb]   (1587 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: نقد ادبی
دریافت: 1398/4/4 | پذیرش: 1398/4/4 | انتشار: 1398/4/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.