دوره 12، شماره 49 - ( 1394 )                   جلد 12 شماره 49 صفحات 30-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Study of Tarabi’s exit in cultural and social fiber. LIRE 2015; 12 (49) :9-30
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-2574-fa.html
جهانگرد فرانک. مطالعه خروج تارابی در بافت فرهنگی و اجتماعی. پژوهش‌های ادبی. 1394; 12 (49) :9-30

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-2574-fa.html


پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده:   (9382 مشاهده)
حمله مغول زمینه­ای برای بروز و رشد روان‌پریشی­های اجتماعی مانند «پری زدگی» مهیا کرده است. فقدان هویت اجتماعی باعث بروز این بیماری می­شود و بیمار با بازیابی هویت اجتماعی درمان می­گردد. جوینی در «ذکر خروج تارابی» روایت دقیقی از این بیماری، شیوع و شیوه درمان آن آورده و به جزئیات آن نیز اشاره کرده است؛ مواردی نظیر سخن گفتن با پریان، توهم در پری‌زدگی، ناشایستها در آیین پری­داری، موروثی بودن شغل پری­داری، اعتقاد به درمانگری پری­زدگان شفایافته. چنین اعتقاداتی در بین مغولان، نیز رواج داشته بنابراین مغولان با احتیاط رویاروی تارابی و اطرافیانش می­ایستند، همین امر کار جنگ با وی را دشوار می­سازد. شورش تارابی پیامدهای اجتماعی متعددی در پی دارد؛ ضعف شیوه حکومتداری ایرانی، نابودی کشاورزی و زراعت در بخارا، ویرانی شهر، سقوط آل برهان، کشته شدن حدود سی‌هزار نفر در جنگ­ با تارابی، بازگشت آشوب دوباره به بخارا و تهدید مردم این شهر به قتل عام نمونه­هایی از عواقب شورش اوست. جوینی به پری‌داری و پریخوانی اعتقادی ندارد و تارابی و جماعت همراه وی را دارای وجاهت لازم برای رویارویی با مغولان نمی­داند، و با توجه به پیامدهای قیام وی، سخت از او انتقاد می­کند. بدیهی است که این انتقادها به معنای حمایت از مغولان نیست.
متن کامل [PDF 339 kb]   (3618 دریافت)    
موضوع مقاله: ادبیات کودک
دریافت: 1392/12/25 | پذیرش: 1393/10/28 | انتشار: 1394/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.