دوره 12، شماره 49 - ( 1394 )                   جلد 12 شماره 49 صفحات 86-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Role of Beaugrande and Dressler balance in textuality of Sepheri’s poetry. LIRE 2015; 12 (49) :57-86
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-12271-fa.html
لطیف نژاد رودسری فرّخ، سجودی فرزان، پورخالقی چترودی مه دخت، هاشمی محمّدرضا، تقوی محمّد. نقش توازن بوگراند و درسلر در میزان متنیّت شعر سپهری. پژوهش‌های ادبی. 1394; 12 (49) :57-86

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-12271-fa.html


1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه هنر تهران
چکیده:   (7115 مشاهده)
در این پژوهش تکرار یکی از عوامل انسجامی است که متنهای بلندتر از جمله را به هم پیوند می­دهد. برای درک رابطۀ تکرار و هدف از دو معیار انسجام و هدف­مندی استفاده شده ­است. یکی از ابزار­های سنجش هدف، اصل همیاری گرایس است که زیر­بنای تمامی گفتگوها به شمار می‌رود. تکرار به­ظاهر ناقض اصل همکاری و نوعی تخطّی از قاعدۀ کمّیّت گرایس است، امّا شاعر از این طریق می­تواند معانی و مقاصد ضمنی خود را به خواننده منتقل ­کند. بررسی مجموعه­شعر صدای پای آب سپهری نشان داد که یکی از انواع تکرار یعنی «توازن» از عوامل برجستۀ انسجامی شعر وی است. توازن، تکرار ساختار­های نحوی مشابه است که نه­تنها سبب انتقال مقاصد ضمنی می­شود، بلکه بر ساختار کلّی و هدف متن تأثیر می­گذارد و هدف این پژوهش درک رابطۀ توازن با ساختار متن و اهداف نویسنده است. برای اثبات این موضوع مجموعۀ حجم سبز بررسی شده­ است تا نشان داده ­شود که تکرار یک ساخت واژگانی- نحوی در آغاز مجموعه­ای از مصرعها در تمام یا قسمت قابل توجّهی از شعر، سبب الگوسازی و  تشخیص ساختار و در نتیجه استواری متن و تقویت متنیّت می­شود.  
متن کامل [PDF 910 kb]   (2741 دریافت)    
موضوع مقاله: شعر معاصر
دریافت: 1392/7/22 | پذیرش: 1393/12/18 | انتشار: 1394/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.