دوره 19، شماره 76 - ( 1401 )                   جلد 19 شماره 76 صفحات 144-117 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه تربیت مدرس ، abasiz@modares.ac.ir
2- دانشگاه علامه طباطبایی
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (967 مشاهده)
هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسه میزان آشنایی آموزگاران دوره ابتدایی با سند برنامه‏درسی ملی در تهران و خوزستان و بررسی نظر آنان درزمینه محتوای سند ملی برنامه‏درسی، تأثیر‏ منابع آموشی به زبان فارسی در مناطق عرب نشین بر آموزش و مشکلات و چالشهای آموزگاران ابتدایی در این مورد و فعالیتهای کلاسی آنان است. داده‏های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته و پرسشنامه برگرفته از تحقیقات مشابه به‏صورت میدانی گردآوری شد. 160 آموزگار کلاس اول ابتدایی خانم و آقا در تهران و خوزستان در پژوهش همکاری کردند. تحلیل توصیفی داده‏ها‏ براساس آزمونهای مختلف آماری انجام شد. مقایسه میانگین نمره گویه‏های شاخص اطلاع از برنامه‏درسی ملی در آموزگاران تهران و خوزستان نشان داد، هرچند آموزگاران تهران و خوزستان از سند ملی برنامه‏درسی و محتوای آن اطلاعات و اگاهی کافی ندارند در مقایسه دو گروه مشخص شد آموزگاران تهران نسبت‏به آموزگاران استان خوزستان آشنایی بیشتری با سند برنامه‏درسی ملی و محتوای آن دارند. هم­چنین نتایج مقایسه مدرسان درباره محتوای سند برنامه‏درسی ملی ارائه‏شد. براساس یافته‏های این مطالعه، آموزگاران ابتدایی خوزستان تأثیر محتوای زبان فارسی را بر آموزش نامطلوب ارزیابی کردند و سطح مهارت زبان فارسی آموزگاران و دانش‏آموزان را برای انتقال دانش و تدریس ناکافی دانستند و تأثیر‏ زبان فارسی را بر آموزش و مشکلات در آموزگاران خوزستان بیش از حد متوسط ارزیابی کردند‏. از نظر آموزگاران خوزستان، کتابهای زبان فارسی نه‏تنها کارآمد نیست، بلکه به مشکلات آموزشی آنها می‌افزاید و آنان فعالیتهای گوناگونی برای رفع این چالش در کلاس انجام می‏دهند.
 
متن کامل [PDF 1370 kb]   (548 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: زبان فارسی
دریافت: 1400/1/30 | پذیرش: 1400/4/26 | انتشار: 1401/6/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.