دوره 2، شماره 5 - ( 1383 )                   جلد 2 شماره 5 صفحات 130-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Joint contents and ideas in Jalal-e-Ale Ahmad and Ebrahim-e-Golestan's stories Hamid Abdoullahian. LIRE 2004; 2 (5) :117-130
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-7073-fa.html
عبداللهیان حمید. مضامین و اندیشه های مشترک در داستانهای جلال آل احمد و ابراهیم گلستان. پژوهش‌های ادبی. 1383; 2 (5) :117-130

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-7073-fa.html


دانشگاه اراک
چکیده:   (3377 مشاهده)
جلال آل احمد و ابراهیم گلستان هر دو از نسل دوم داستان نویسان ایران به شمار می آیند. رفت و آمد نزدیک و تجربه های مشترک این دو نویسنده در دوران جوانی باعث شده است که بین داستانهای آنان بویژه در دوره اولیه زندگیشان، همانندیهای بسیاری دیده شود. آل احمد اندیشه های خود را از نظر زمانی زودتر از گلستان در داستانهایش مطرح کرده، ولی ابراهیم گلستان همان اندیشه ها را دقیقتر و سنجیده تر در قالب داستان در آورده است. آثار دو نویسنده از دو جنبه 1- محتوا و2- فنون داستانی مورد بررسی قرار گرفته است. از حیث محتوا در آثار این دو نویسنده- بخصوص در دوره اولیه داستان نویسی-  شباهتهای بسیاری می توان دید. این همانندیها در نخستین مجموعه داستان دو نویسنده به اندازه ای است که می توان احتمال  داد تحت تأثیر اندیشه های حزبی نوشته شده اند. از نظر محتوا جامعه افراد داستانهای نویسنده، شغل و جنس آنان بررسی شده است. از نظر فنون داستانی، آل احمد در آغاز تحت تأثیر نویسندگان قرن نوزده فرانسه و گلستان بیشتر تحت تأثیر نویسندگان امریکایی- همینگوی و تواین و بک- که نویسندگانی تازه شناخته شده بودند، می نوشت. هرچه فاصله فیزیکی واعتقادی آل احمد و گلستان بیشتر شد، تفاوت در داستانهای آنها هم بیشتر شد.
 
متن کامل [PDF 131 kb]   (2017 دریافت)    
موضوع مقاله: ادبیات معاصر / داستان / رمان
دریافت: 1383/3/12 | پذیرش: 1383/9/12 | انتشار: 1383/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.