دوره 13، شماره 54 - ( 1395 )                   جلد 13 شماره 54 صفحات 141-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Recognition of Persian Paintings’ Theoritical Principles in “Blind Owl “by Sadegh Hedayat Hessam Keshavarz. PH.D, Ali Asghar Fahimi Far. PH.D. LIRE 2017; 13 (54) :113-141
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-1025-fa.html
کشاورز حسام، فهیمی فر علی اصغر. بازشناسی مبانی نظری نگارگری ایرانی در رمان بوف‌ کور. پژوهش‌های ادبی. 1395; 13 (54) :113-141

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-1025-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (7647 مشاهده)
این پژوهش می­کوشد مبانی نظری نگارگری ایرانی را در بوف کور بازجوید تا نقاشی ایرانی را در کنار دیگر خاستگاه­های داخلی و خارجی به عنوان یکی از سرچشمه­های این رمان معرفی کند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه­ای است. نتایج این جستار نشان داد که صادق هدایت با آشنایی به ویژگیهای نگارگری، بیان مدرنیستی اثر خویش را تا حد زیادی بر مبانی این هنر استوار کرده است. ویژگیهای روان-داستانی، واقعیت گریزی، چندروایتی، شخصیت پردازی نوعی و پرده برداری از زمان و مکان که از مبانی اساسی نقاشی ایرانی است، بنیانهای رمان بوف کور نیز به شمار می­رود؛ ضمن اینکه صحنۀ کلیدی بوف کور یعنی پیر و پریچهر، خود مجلس رایجی در تاریخ نگارگری است که عناصر آن مانند گل نیلوفر، آب، درخت سرو و دیگر موارد از جانب دیگر، نوعی همبستگی نمادپردازانه میان این رمان و نقاشی ایرانی ایجاد می­کند.
متن کامل [PDF 1183 kb]   (3833 دریافت)    
موضوع مقاله: ادبیات کودک
دریافت: 1394/9/14 | پذیرش: 1394/11/12 | انتشار: 1395/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.