دوره 17، شماره 70 - ( 1399 )                   جلد 17 شماره 70 صفحات 193-169 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه مازندران ، hashemi0284@gmail.com
2- دانشگاه مازندران
3- دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده:   (1905 مشاهده)
نگارندگان این پژوهش با هدف دستیابی به‌شیوه‌ها و کارکردهای بلاغی و هنری ایجاز در شعر معاصر، سه جریان شعری نیمایی، سپید و شعرکوتاه را برگزیده و از هر جریان، آثار مکتوب یک چهره شاخص را بررسی و تحلیل کرده‌اند. با  بررسی شعرهای نیمایی نیمایوشیج، شعرهای سپید شاملو و شعرهای کوتاه منصور اوجی، شیوه‌های دستیابی به ایجاز در سه حوزه‌ نشان داده شد که عبارت است از: ایجاز حذف (حذف فعل و حذف آغازین و پایانی)، ایجاز قصر(نماد و تلمیح) وایجاز دستوری (قید، واژه‌سازی و تغییر فعل) که با انگیزه‌ها و کارکردهایی چون قافیه‌سازی و تقویت موسیقی، پرهیز از تداعی حسرت، تأکید بر یک واژه یا مفهوم، نمایشی‌کردن اندیشه، تعلیق معنا، ابهام‌آفرینی، فضاسازی، انتقال مفاهیم گسترده، توسعه‌ زبان و خلق غرابت و آشنایی‌زدایی صورت گرفته است.
متن کامل [PDF 579 kb]   (1460 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: ادبیات معاصر / داستان / رمان
دریافت: 1399/5/23 | پذیرش: 1399/12/29 | انتشار: 1399/2/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.