1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، r.s.shahpar@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
چکیده: (3433 مشاهده)
در این پژوهش، پنج رمان برگزیده دهه هفتاد، «جزیره سرگردانی»، «خانه ادریسیها»، «کوچه اقاقیا»، «بامداد خمار» و «عطر رازیانه» با توجه به مضمون مشترکشان در زمینه خشونت جنسی براساس الگوی فرهنگی (نظریه الین شوالتر) برای بررسی انتخاب شده است تا انواع خشونت علیه زنان و علت بازتاب نمودهای مختلف آن در این آثار بررسی شود. روش پژوهش، توصیفی– تحلیلی است. در این مقاله سعی شده است به این پرسشها پاسخ داده شود که در این آثار ، پدیده خشونت علیه زنان چگونه بازنمایی شده است و زنان داستانها در مقابل خشونت علیه زنان چه واکنشی نشان میدهند. از ترسیم «الگوی فرهنگی» داستانهای مورد نظر، این نتایج بهدست آمد که زنان در قالب «زن سنتی» و «زن مدرن» با هویت فردی و اجتماعی با پدیده خشونت روبهرو میشوند. زنان سنتی بهتغییر هویت خود و کسب هویت اجتماعی میل ندارند و خشونت را تاب میآورند و زنانی مانند خود تحویل جامعه میدهند که مهمترین دلیل استمرار خشونت علیه آنها، سکوت، عدماعتراض، سازش و پذیرش خشونت از سوی آنها است در حالی که زنان مدرن با هنجارهای مردسالارانه اجتماع کنار نمیآیند و برای تغییر ذهنیت و هویت خود و زنان اطرافشان میکوشند. آنها با خشونت علیه زنان مبارزه میکنند و به الگوهای موفقی برای دیگر زنان تبدیل میشوند. میتوان گفت مصداقهای خشونت علیه زنان در این آثار در پنج نوع «جسمی»، «جنسی»، «لفظی»، «روانی» و «اقتصادی» بازتاب یافته است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
ادبیات معاصر / داستان / رمان دریافت: 1398/6/27 | پذیرش: 1399/2/10 | انتشار: 1399/2/23