دوره 11، شماره 45 - ( 1393 )                   جلد 11 شماره 45 صفحات 102-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Study of the narration in Attar’s work Mosibat Nameh, based on Todorov’s theory. LIRE 2014; 11 (45) :81-102
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-37789-fa.html
جواهری سپیده، نیک منش دکتر مهدی، پناهی دکتر مهین. بررسی نمود کلامی روایت در مصیبت‌نامه‌ عطار نیشابوری براساس نظریه‌ تودوروف. پژوهش‌های ادبی. 1393; 11 (45) :81-102

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-37789-fa.html


1- دانشگاه الزهرا
چکیده:   (4605 مشاهده)
مصیبت­نامه طولانی­ترین و به قولی آخرین مثنوی از مثنویهای سه­گانه­ داستانی عطار است. روایت سفر سالک فکرت در این مثنوی با داشتن ویژگیهای خاص روایی و با داشتن شاکله­ای که از عرفان و آموزه­های عرفانی نشأت گرفته است، امکان مطالعه­ روایت­شناسانه را دارد. در این مقاله روایت سفر سالک از دیدگاه تزوتان تودوروف مورد مطالعه قرار می­گیرد. از میان نمودهای سه­گانه­ای که تودوروف برای مطالعه­ روایت پیشنهاد می­کند، نمود کلامی برای مطالعه­ این روایت در نظر گرفته شده است. بررسی چهار عنصر وجه، زمان، دید و لحن در این نمود، نشاندهنده­ برتری وجه گزاره­ اخباری در روایت، برابری زمان و روایت در بخش وسیعی از ماجرا و بسامد زیاد روایت تک‌محور در حوزه­ زمان، زاویه دید بیرونی در حوزه­ دید، و توجه خاص راوی به «او»ی سالک در وهله­ نخست و «تو»ی مخاطب در وهله­ دوم در زمینه­ لحن است.
 
متن کامل [PDF 893 kb]   (2039 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: ادبیات کلاسیک
دریافت: 1398/8/6 | پذیرش: 1398/8/6 | انتشار: 1398/8/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.