دوره 5، شماره 19 - ( 1387 )                   جلد 5 شماره 19 صفحات 116-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Aesthetical Criticism of “Nafsat-ol-Masdoor”. LIRE 2008; 5 (19) :89-116
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-37560-fa.html
طحان دکتر احمد. نقد و بررسی زیباشناختی «نفثه‌المصدور». پژوهش‌های ادبی. 1387; 5 (19) :89-116

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-37560-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه
چکیده:   (2586 مشاهده)
«نفثه‌المصدور» را «شهاب‌الدین محمد خُرَنْدِزی نَسَوی» پس از تازش مغولان به ایران و کشته شدن «جلال‌الدین خوارزم شاه» با نثری شاعرانه می‌نویسد و در آن به شرح دردها و دربه‌دریهای خود می‌پردازد.
این کتاب دارای سبکی سه‌گانه: ساده، فنی و مصنوع و سرشار از آرایه‌های درهم پیچیده و چند لایه‌ شعری است. آرایه‌ها و ابزارهای آفرینش شعر را در این کتاب ـ براساس کاربرد و بسامد ـ می‌توان به سه گروه تقسیم کرد:
الف: بدیع لفظی: واج‌آرایی، جناس، سجع، موازنه
ب: بدیع معنوی: ایهام، تناسب (مراعات النظیر) استخدام، تضاد، پارادوکس، تلمیح،   ارسال‌المثل
پ: بیان: مجاز، تشبیه، استعاره، کنایه
در این مقاله به اجمال برای هر یک از آرایه‌ها، نمونه‌هایی از هر دست آمده است.
 
متن کامل [PDF 282 kb]   (2618 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زیبا شناختی شعر
دریافت: 1398/7/28 | پذیرش: 1398/7/28 | انتشار: 1398/7/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.