دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (1902 مشاهده)
حکایت منظوم «شاه سیاهپوشان» اثر حکیم نظامی گنجوی از ظرفیتهای تصویری برخوردار است که میتواند از دیدگاه شگردهای سینمایی بررسی شود. دوربین فیلمبرداری سینما تصاویر را از زاویههای مختلف ثبت میکند و میتوان گفت چشم شاعر همین عمل را با تصاویر ذهنی و خیالی انجام میدهد. برای نمونه همانطور که سنت سینمایی برای معرفی شخصیتها و موقعیتها از نمای معرف یا نمای کامل استفاده میکند، نظامی هم در صحنههاییکه شخصیت را به خواننده معرفی میکند و دایره توصیفات خود را از چهره و حرکات شخصیت فراتر میبرد و او را در فضایی وسیعتر نشان میدهد. حرکت دوربین سینما و حرکت چشم خیال شاعر از چنین شباهتهایی برخوردار است. همانگون که دوربین فیلمبرداری درحرکت عمودی بالا و پایین میرود، توصیفات شعری «شاه سیاهپوشان» نیز از وصف یک پدیده روی زمین متوجه وضعیت شخصیت در آسمان میشود. در کنار زاویه و حرکت دوربین، شگردهای دیگری مثل صحنهآرایی و زمینهپردازی در حکایت شاه سیاهپوشان با شگردهای مشابه سینمایی قابل انطباق است. در مجموع میتوان گفت شگردهای سینمایی، ابزار جدیدی است که میتواند پژوهشگر ادبی را در تبیین تصویرپردازیهای آثار شاعران بویژه نظامی، یاری رساند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
ادبیات و سینما دریافت: 1398/7/21 | پذیرش: 1398/7/21 | انتشار: 1398/7/21