1- دانشگاه تربیت مدرس ، abasiz@modares.ac.ir
2- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (6218 مشاهده)
هدف این پژوهش استخراج، بررسی و تحلیل نگاشتهای استعاری و طرحوارهای در مفهوم اجل در آثار مولوی است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام، و با مطالعه و استخراج اشعار مرتبط با مفهوم اجل در آثار مولوی، استعارهها براساس نظر کووچش (2010) تحلیل شده و دستهبندی طرحوارهها نیز براساس نظر ایوانز و گرین (2006) صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد که این مفهوم انتزاعی در تجسم ذهنی مولانا بهصورت مفاهیم عینی بازنمایی و در شعر متجلی میشود. بررسی طرحوارههای تصویری در استعاره اجل در آثار مولانا نشان داد که بیشترین نوع طرحواره اشعار، طرحواره وجودی است. یافتهها از بهکارگیری طرحوارههای مختلف نوعی شیء و جاندارنمایی مفهوم مرگ را نشان میدهد و در موارد دیگر اجل بهصورت حرکت، مسیر، هدف، جهت و ظرف بازنمایی شده است. همچنین نگاشت حوزههای مبدأ معرفی شده کووچش با آنچه در اشعار مولوی بهکار رفته است حکایت از این دارد که بجز دو حوزه «ساختمان و بنا» و «سرما و گرما» دیگر حوزههای مبدأ با هم همخوانی دارد و از این میان حوزهها «حرکت و جهت»، «نیرو» و «اعضای بدن» از بیشترین بسامد برخوردار است. علاوه بر سیزده حوزه مبدأ معرفی شده کووچش در اشعار مولوی «خواب» نیز بهعنوان حوزه مبدأ دیگری برای استعاره مرگ یافت شد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
زبان و زبان شناسی دریافت: 1397/4/14 | پذیرش: 1398/2/8 | انتشار: 1398/7/9