An Analysis of Moral Expressions in the Nation of Love

Document Type : Original Research

Authors
Abstract
The purpose of this study was to interpret the moral Motif of the novel “The nation Of Love” in an analytical and descriptive way based on the author's expression. Shafak reminds the necessity of turning to morality and spirituality in life by borrowing from the thoughts of Shams and Rumi and by creative and innovative re-reading of love in two parallel narratives and focusing on the forty laws of Shams. Although the novel is narrated in two different times and places that are significantly different, but they are similar to each other because they both have the same Motif. One of the reasons for Shafak's growing success is the combination of tradition and modernity and the invisible connection between the two stories. However, the main reason for the readers' interest in this novel can be the second narrative and the familiarity and relationship between Shams and Rumi. The magnetism of the mysterious relationship between Shams and Rumi, which made the first narration impossible, has caused the spiritual transformation of the readers of this novel.

The research findings indicated that the author has focused on spiritual issues in this novel in two direct and indirect ways and has diligently tried to instill moral values. In the direct method, the author has used communing (questioning and answering), arguing, and short sentences by relying on news propositions. In the indirect method, the author has explained moral bottleneck through description, the use of symbols and similes, the performance of the fictional character, as well as ironic tricks and provided the ground for cultivating moral understanding in the audience through illustration and detail. Finally, the readers of this novel could strengthen their moral senses with the help of simulation, empathy, and imagination.


Keywords

Subjects


قرآن کریم؛ ترجمه مهدی فولادوند، چ دوم، قم، 1381.
آیت اللّهی، حبیب‌الله؛ مبانی نظری هنری تجسمی؛ تهران: سمت، 1378.
اسلامی ندوشن، محمد علی؛ جام جهان‌بین؛ تهران: توس، 1355.
اسونسن، لارس؛ فلسفه تنهایی؛ ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم، 1398.
برتلمی، ژان؛ «هنر و اخلاق»، ترجمه احمد سمیعی گیلانی، نامه فرهنگستان، ش 2، دوره ششم، 1384، ص: 72-107.
برمودس، خوزه لوییس و گاردنر، سباستین؛ هنر و اخلاق، ترجمه مشیت علایی، تهران: فرهنگستان هنر، 1387.
تولستوی، لئون؛ هنر چیست؟؛ ترجمه کاوه دهگان، تهران: امیرکبیر، 1388.
چهرقانی، آیدا و گرجی، مصطفی، (1398)، «بررسی و تحلیل ملت عشق و کیمیا خاتون با رویکرد به زندگی مولوی»، فصلنامه نقد کتاب، دوره 5، ش 6، 1398، ص93-106.
خاکی، غلامرضا؛ کیمیا؛ پرورده حرم مولانا، تهران: هرمس، 1397.
خواجویان، فاطمه؛ مطالعه تأثیر مولانا در رمان ملت عشق الیف شافاک با رویکرد انسانشناسانه، رساله کارشناسی ارشد، به راهنمایی عذرا قندهاریون، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، 1398.
دشت بزرگی، زهرا؛ «تأثیر مداخله مبتنی بر شفقت خود بر احساس تنهایی و تنظیم هیجانی زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی»؛ مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، ش 2، پیاپی 70، 1396، ص: 72-79.
ستاری، جلال؛ سایه ایزوت و شکرخند شیرین؛ تهران: مرکز، 1383.
سونتاگ، سوزان؛ در عین حال (رمان نویس و استدلال اخلاقی)؛ تهران: نشر ثالث، 1393.
شافاک، الیف؛ ملت عشق؛ ترجمه ارسلان فصیحی، تهران: ققنوس، 1394.
شاله، فیلیسین؛ شناخت زیبایی؛ ترجمه علی اکبر بامداد، تهران: طهوری، 1347.
شپرد، آن؛ مبانی فلسفه هنر؛ ترجمه علی رامین، تهران: علمی و فرهنگی، 1375.
شمس تبریزی، محمد؛ مقالات؛ تصحیح و تعلیق محمد علی موحد، تهران: انتشارات خوارزمی، 1379.
شوالیه، ژان و گربران، آلن؛ فرهنگ نماد‌ها؛ ترجمه سودابه فضائلی، تهران: نشر جیحون، 1378.
شیمل، آنماری؛ شکوه شمس، سیری در آثار و افکار مولانا جلال‌الدین؛ ترجمه جلال‌الدین آشتیانی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1382.
عبدی، محمدرضا و همکاران؛ «بررسی سبک دلبستگی و رضایت رناشویی افراد متأهل درگیر خیانت اینترنتی»، مجله مطالعات روانشناختی دانشگاه الزهراء، دوره 8، ش 3، 1391 ص: 135-158.
عطار نیشابوری، فریدالدین؛ تذکره‌الاولیاء، به تصحیح نیکلسن، تهران: دنیای کتاب، 1370.
فرانکفورت، هری؛ دلایل عشق؛ ترجمه ندا مسلمی و مریم هاشمیان، تهران: نشر کرگدن، 1395.
فوشه کور، هانری؛ اخلاقیات؛ ترجمه محمدعلی امیر معزی و عبدالمحمد روح‌بخشان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 1377.
کرمی، محسن؛ نقد زیبایی‌شناختی و نقد اخلاقی (تحلیل نسبت‌های ممکن)؛ تهران: نشر نگاه معاصر، 1396.
کرول، نوئل؛ هنر و قلمرو اخلاق؛ تهران: ققنوس، 1392.
کمال جو، علی و همکاران؛ «پیش‌بینی روابط فرا‌زناشویی بر اساس هوش معنوی، هوش اخلاقی، رضایت زناشویی و استفاده از شبکه‌های مجازی با نقش تعدیل‌کنندگی جنسیت»؛ مجله مشاوره و روان درمانی خانواده، ش 6، پیاپی 216، 1395، ص: 39-67.
کوندرا، میلان؛ هنر رمان؛ مترجم پرویز همایون پور، تهران: نشر قطره، 1382.
گاچیک، آدم؛ «کبیج در نسخه‌های خطی اسلامی»، ترجمه نوش آفرین انصاری؛ مجله تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه، 1368.
گلمرادی، صدف؛ «گاه سودای حقیقت گه مجاز، نقدی بر کتاب کیمیا، پرورده حرم مولانا، مجله ادبیات و هنر، س دوم، ش ششم، 1398، ص 51-64.
لپ، اینیاس؛ روانشناسی مرگ؛ ترجمه محمد رفیعی، [بی‌جا]: خجسته، 1385
لوئیس، فرانکلین؛ مولانا، دیروز تا امروز، شرق تا غرب؛ ترجمه حسن لاهوتی، تهران: نامک، 1386.
متحدین، ژاله؛ «نیلوفر»؛ مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، مشهد، ش سوم، س دوازدهم، ش مسلسل 47، پاییز 1355.
ملکیان، مصطفی؛ حدیث آرزومندی: جستارهایی در عقلانیت و معنویت؛ تهران: نگاه معاصر، 1389.
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد؛ مثنوی؛ به تصحیح ا. نیکلسون، به اهتمام نصرالله پورجوادی، تهران: امیرکبیر، 1363.
ـــــــــــــــ؛ کلیات شمس تبریزی؛ تهران: ذهن آویز، 1378.
میبدی، ابوالفضل رشیدالدین؛ کشف‌الاسرار و عده‌الابرار؛ به اهتمام حکمت، تهران: امیرکبیر، 1364.
میرشمسی، زینب‌السادات و جوادی، محسن؛ «گزارش و ارزیابی نسبت عاطفه با شناخت از دیدگاه مارتا نوسبام»؛ مجله فلسفه و کلام اسلامی، س 45، ش 1، 1391، ص: 199-223.
نصرتی، عبدالله؛ «تعالیم اخلاقی و اجتماعی شمس تبریزی»؛ مجله پژوهش علوم انسانی، ش 1 و 2، 1379، ص: 157-176.