The Role of Conceptual Metaphors in Theme Development in Samphony-e mordegan Novels

Document Type : Original Research

Authors
Abstract
The Symphony of the Dead (1989) is the most famous work of Abbas Maroufi and one of the most prominent novels of the sixties. The existence of some elements of modernity, including the narrative of the stream of consciousness, the multiple and sometimes innovative points of view, the circularity of the narrative, and the benefit of a symphonic structure, has made it a modern novel. Some of these elements have made a correct and clear understanding of the themes belying the novel very difficult. In addition, the fragmentary structure and plurality of points of view make the text from a reader's perspective incoherent and discontinuous. The present article, drawing upon the Conceptual Structure Theory, aims to explore metaphorical systems dominant in the text and reveal the most prominent themes of the novel which have contributed to the subtlity of the text making it a unified coherent whole. To do so, the instances of the three types of metaphor used within the text, that is, 'directional', 'ontological', and 'structural' metaphors each of which is used to develop a central theme within the text are studied.

Results indicated that based on these three types of metaphor, the writer expresses his own worldview and mentality through the three main mappings, that is, "power is above/weakness is below", "man is animal", and "life is war". Such image schemas reflect the writer's own dominant system of thought which is imperceptibly spread throughout the text bringing about a text with a coherent content.

Keywords

Subjects


. آبرامز، مایر هوارد؛ فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی؛ ترجمۀ سعید سبزیان. تهران: رهنما، 1387.
2. افراشی، آزیتا؛ «تحلیل داستان در نظریۀ جهان‌های متن: مطالعۀ موردی وداع اثر جلال آل احمد». فصلنامۀ زبان و زبان‌شناسی، شمارۀ 23، ،1395؛ 17 تا 38.
3. افراشی، آزیتا و دیگران؛ «استعاره‌های مفهومی در زبان فارسی؛ تحلیلی شناختی و پیکره مدار»؛ دو فصلنامه زبان شناخت، سال ششم، شماره دوم، 1394؛39-61.
4. امیدعلی، حجت‌اله؛ «تحلیل سبک‌شناختی رمان سمفونی مردگان». فصلنامه پژوهشنامۀ ادبیات داستانی. سال هفتم. شمارۀ 24، 1397 ؛ 27-42.
5. انوری، حسن؛ فرهنگ کنایات سخن. چ دوم. تهران: سخن،1390.
6. بهبهانی، سیمین؛ «نقد کتاب رمان سمفونی مردگان»؛ ماهنامه فرهنگی هنری کلک، شماره 17، 1370.
7. پورعزیز، عالمه؛ نقد فرمالیستی سمفونی مردگان عباس معروفی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی. اردبیل: دانشگاه محقق اردبیلی، 1395.
8. جانسون، مارک؛ بدن در ذهن: مبانی جسمانی معنا، تخیل و استدلال؛ ترجمۀ جهانشاه میرزابیگی. تهران: آگاه،1398.
9. راسخ‌مهند، محمد؛ درآمدی بر زبان‌شناسی شناختی: نظریه‌ها و مفاهیم؛ چ ششم، تهران: سمت، 1396.
10. فتوحی،محمود؛ سبک شناسی: نظریه‌ها، رویکردها و روش‌ها؛ چ دوم، تهران: سخن، 1392.
11. قائمی‌نیا، علیرضا؛ استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن؛ چ دوم، تهران: سازمان انتشارت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1397.
12. کوچش، زولتان؛ مقدمه‌ای کاربردی بر استعاره؛ ترجمۀ شیرین پورابراهیم، تهران: سمت، 1393.
13. کوچش، زولتان؛ استعاره‌ها از کجا می‌آیند؟ شناخت بافت در استعاره؛ ترجمۀ جهانشاه میرزابیگی، تهران: آگاه، 1396.
14. لیکاف، جورج، «نظریۀ معاصر استعاره»؛ ترجمۀ فرزان سجودی؛ استعاره: مبنای تفکر و ابزار زیبایی آفرینی، مجموعۀ مقالات امبرتو اکو و دیگران، به کوشش فرزان سجودی، چ دوم، تهران: سورۀ مهر، 1390؛ 230-135.
15. لیکاف، جورج و مارک جانسون؛ استعاره‌هایی که با آن‌ها زندگی می‌کنیم؛ ترجمۀ هاجر آقاابراهیمی، چ دوم، تهران: نشر علم، 1395.
16. معروفی، عباس؛ سمفونی مردگان؛ چ بیستم، تهران: گردون، 1368.
17. مقدادی، بهرام؛ دانش‌نامه‌ی نقد ادبی از افلاتون تا امروز؛ چ دوم، تهران: نشر چشمه، 1397.
18. میرصادقی، جمال؛ عناصر داستان؛ چ هشتم. تهران: سخن، 1392.
19. هاشمیان، لیلا و پیمان دهقان‌پور؛ «بازتاب اسطورۀ هابیل و قابیل در برخی از رمان‌های ادبیات ایران و جهان»؛ ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، شماره 21، 1389؛ 183 تا 208.
20. هاوتورن، جرمی؛ پیش درآمدی بر شناخت رمان، ترجمۀ شاپور بهیان، تهران: نشر چشمه، 1395.
21. یکتا، الهام؛ ازل تا ابد: درونکاوی رمان سمفونی مردگان، تهران: انتشارات ققنوس، 1384.
22. یاوری، حورا؛ زندگی در آینه: گفتارهایی در نقد ادبی، تهران: انتشارات نیلوفر،1389.