Reflection of the main character in the short stories before the Islamic Revolution Houshang Golshiri (Relying on Goldman's evolutionary constructivism)

Document Type : Original Research

Authors
Abstract
Sociology of literature is one of the systematic and scientific efforts that helps to study literature. To examine the role of social structures in the production of literary works, Lucien Goldman chooses the method of evolutionary constructivism, which discusses the effects of creative structures. According to him, the literary text shows the links between the mental structures of literary realities and social realities. The author does not reflect the pure reflection of consciousness, but there is a strong connection between the categories raised in his work and his social consciousness. In this research, relying on the method of formative constructivism, the relationship between the characteristics of the main character of Golshiri's stories and the political, social and cultural conditions of the time of their writing is analyzed. This study shows that although Golshiri belongs to the middle class of society, by entering the privileged group of intellectuals, he has paid more attention to the issues and problems in this class, including political and reformist concerns, more than the general problems of the people. This, along with his party and political leanings, has led most of the main characters in his stories to be selected from the new, educated middle class. Therefore, political ideology is more prominent in its stories than other ideologies. In this context, Golshiri provides a vivid picture of political deceivers, expedient actions, and the fear and pessimism of political repression. In social ideology, the confrontation between poverty and wealth and its consequences and the boredom of the main characters from family and professional life are prominent. In cultural ideology, the tendency of the middle class and the intelligentsia to study socio-political works as well as the tendency of deprived and rural people to superstition and popular beliefs is evident. Finally, from the point of view of religious ideology, most of the main characters have a religious nature, and the author, by creating them, shows his critical and anti-sectarian view of this ideology.

Keywords

Subjects


- آبراهامیان، یرواند؛ ایران بین دو انقلاب؛ از مشروطه تا انقلاب اسلامی؛ ترجمۀ کاظم فیروزمند و حسن شمس‌آوری و محسن مدیر شانه‌چی، تهران: مرکز، 1377.
- ارشاد، فرهنگ؛ کندوکاوی در جامعه‌شناسی ادبیات، تهران: آگه، 1391.
- ازغندی، علیرضا؛ درآمدی بر جامعه‌شناسی سیاسی ایران؛ تهران: قومس، 1385.
- استمپل، جان؛ درون انقلاب ایران؛ ترجمۀ منوچهر شجاعی، چ دوم، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، 1378.
- اسفندیاری، صفیه؛ «تحلیل جهان‌بینی شخصیت‌های اصلی داستانهای هوشنگ گلشیری»؛ پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سلمان فارسی، 1396.
- امری‌صاحبی، علی؛ «توسعه‌نیافتگی ایرانی در روایتهای داستانی»؛ پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، 1397.
- بارونیان، حسن؛ شخصیت‌پردازی در داستانهای کوتاه دفاع مقدس؛ تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، 1378.
- براهنی، رضا؛ قصه‌نویسی؛ تهران: البرز، 1368.
- بشیریه، حسین؛ دیباچه‌ای بر جامعه‌شناسی سیاسی ایران، تهران: نگاه معاصر، 1381.
- تسلیمی، علی؛ نقد ادبی: نظریه‌های ادبی و کاربرد آنها در ادبیات فارسی؛ تهران: نشر اختران، 1395.
- تسلیمی، علی؛ «تحلیل سه قطره خون صادق هدایت با رویکرد جامعه‌شناسی ساختگرا»؛ ادب‌پژوهی، ش 7 و 8، 1388، ص 171-188.
تنکابنی، حمید؛ «فرهنگ سیاسی اقتدارگرا و ساختار دیوانسالاری دولت در دورۀ پهلوی اول»؛ نشریه جامعه‌شناسی تاریخی، ش 2، 1394، ص 1- 26.
- جمالی،زهرا؛ سیریدرساختارداستان؛ تهران: همداد، 1385.
- خرم‌گاه، زهراالسادات؛ «نقد جامعه‌شناختی رمانهای هوشنگ گلشیری»؛ پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه جهرم، 1395.
- دفترچی، نسرین؛ «تحلیل جامعه‌شناختی رمان آینه‌های دردار هوشنگ گلشیری با نگاهی به تئوریهای لوسین گلدمن و ژرژ لوکاچ»؛ نخستین همایش ملی ادبیات فارسی و پژوهشهای میان‌رشته‌ای، 1389.
- دادخواه، مهتاب و شمس‌الدین رویانیان؛ «بررسی ریشه‌های فرهنگی و تاریخی رمانهای جای خالی سلوچ و شازده احتجاب»؛ پنجمین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزۀ زبان و ادبیات ایران، 1398.
- راودراد، اعظم و طاهره رحیمی؛ «تصویر قهرمان در سینمای عامه پسند دهۀ 1380»؛ جامعه‌شناسی هنر و ادبیات، دورۀ 7، ش 2، 1394، ص 185- 206.
- زرشناس، شهریار؛ «نسبت ادبیات، تعهد و آرمانگرایی»؛ مجله ادبیات داستانی، ش 66-67، 1382، ص 22-25.
- سلدن، رامان و پیتر ویدوسون؛ راهنمای نظریۀ ادبی معاصر؛ ترجمۀ عباس مخبر، تهران: طرح نو، 1377.
- شیری، قهرمان؛ مکتبهای داستان‌نویسی در ایران؛ تهران: نشر چشمه، 1387.
- شیری، قهرمان؛ «تأثیرپذیری در سرزمین آفرینشگری و داستانهای هوشنگ گلشیری»؛ مجله تاریخ ادبیات، ش 3، 1391، ص 131-148.
- طلوعی، وحید و محمد رضایی؛ «ضرورت کاربست ساختگرایی تکوینی در جامعه‌شناسی ادبیات» (ساختارگرایی تکوینی در مقام روش). مجله جامعه‌شناسی ایران، ش 3، 1387، ص 3-28.
- عسگری‌حسنلو، عسگر؛ جامعه‌شناسی رمان فارسی، تهران: نگاه، 1378.
- فوران، جان؛ مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران (از صفویه تا سالهای پس از انقلاب اسلامی)؛ ترجمۀ احمد تدین، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، 1377.
- کاتوزیان، همایون؛ اقتصاد سیاسی ایران (از مشروطیت تا پایان سلسلۀ پهلوی)؛ ترجمۀ محمدرضا نفیسی و کامبیز عزیزی، چ دهم، تهران: مرکز، 1383.
- کاسی، فاطمه و یحیی طالبیان و رحیمه سیاهی‌پور؛ «تحلیل آثار صادق چوبک بر اساس جامعه‌شناسی ساختگرا»؛ مجلۀ مطالعات فرهنگ- ارتباطات، دورۀ 15، ش 25، 1393، ص 89-114.
- کدی، نیکی.آر؛ ریشه‌های انقلاب اسلامی؛ ترجمۀ عبدالرحیم گواهی، چ دوم، تهران: نشر فرهنگ اسلامی، 1375.
- گلدمن، لوسین؛ درآمدی بر جامعه‌شناسی ادبیات؛ گردآوری و ترجمۀ محمدجعفر پوینده. تهران: نقش جهان، 1377.
- گلشیری، هوشنگ؛ مثل همیشه؛تهران: انتشارات زمان، 1347.
- گلشیری، هوشنگ؛ نمازخانۀ کوچک من؛تهران: انتشارات زمان، 1354.
- گلشیری، هوشنگ؛ جبه‌خانه؛تهران: نشر کتاب تهران، 1362.
- لوکاچ، گئورگ؛ پژوهشی در رئالیسم اروپایی؛ ترجمۀ اکبر افسری، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1373.
- نجاتی، غلامرضا؛ تاریخ سیاسی بیست و پنجسالۀ ایران (از کودتا تا انقلاب)؛ ج دوم، چ هشتم، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، 1386.
- همیلتون، ملکم؛ جامعه‌شناسی دین؛ ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: ثالث، 1387.
- Alexander, Victoria D, Sociology of the Arts, London: Blackwell publishing, 2003.