The analysis of metaphorical and schematic mappings in the concept of DEATH in the Rumi’s poetry

Document Type : Original Research

Authors
Abstract
Cognitive linguistics refers to the relation between language, mind, and physical-social experiences of man, and as a meaningful approach, includes a set of theories that categorize conceptual metaphors and image schemas of important. In the present study, which is an interdisciplinary attempt in the fields of literature and cognitive linguistics, metaphorical and schematic constructs are analyzed in the works of Rumi, especially in Shams' Masnavi and Ghazialat, based on the concept of death. Since the goal of most of the studies conducted in this context is to limit the metaphor in its traditional sense, this study, based on new findings of cognitive semantics, analyzes conceptual metaphors and schemas in Rumi's works and considers metaphors not only as literary arrays, but also as the key to understanding the mind and the fields of poet's thinking in language.The findings of this study, based on Lakoff and Kövecses, indicate that the metaphor of death and destruction in the Mowlana mental imagery follows a model and objective concept that, from a cognitive linguistic perspective, is the same conceptual matching and mapping between the two domains of origin and destination Is. This makes the abstract concept of death in the minds of Mowlana as concrete and tangible phenomena, each representing a kind of visual schema that determines the poet's thinking and experience of the eternal conception of eternity.

Keywords

Subjects


- اسپرهم، داوود و سمیه تصدیقی؛ «استعاره شناختی عشق در مثنوی مولانا»، متن پژوهی ادبی؛ دوره 22، ش 76، تابستان (1397)، ص 114- 87.
- اسداللهی، خدابخش و مهدی عبدی؛ «بررسی استعاره مفهومی زندگی در اشعار فروغ فرخزاد بر پایه زبانشناسی شناختی »، مطالعات نظریه و انواع ادبی؛ س 2، ش 4 ، (1396)، ص 28- 7.
- افراشی، آزیتا؛ «استعاره‌های مفهومی در زبان فارسی، تحلیلی شناختی و پیکره‌مدار»، زبانشناخت؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س 6، ش 2، پاییز و زمستان (1394) ، ص 61-39.
- افراشی، آزیتا؛ استعاره و شناخت؛ تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1397.
- افراشی، آزیتا و تورج حسامی؛ «تحلیل استعاره‌ مفهومی در یک طبقه‌بندی جدید با تکیه بر نمونه‌هایی از زبان فارسی و اسپانیایی»، پژوهشهای زبان‌شناسی تطبیقی؛ س3، ش 5، (1392)، ص 165- 141.
- آهنگری، ناهید؛ «طرحواره‌های تصوری در اشعار فروغ فرخزاد از دید بوطیقای شناختی»، پژوهشهای ادبی؛ س 14، ش 57 ،(1396) ، ص 27- 9.
- بیابانی، احمدرضا و یحیی طالبیان؛ «بررسی استعاره جهتگیرانه و طرحواره‌های تصویری در شعر شاملو»، پژوهشنامه نقد ادبی؛ دوره 1 ، ش 1، (1391)، ص 126- 99.
- داوری اردکانی، رضا و رضا نیلی‌پور، علیرضا قائمی‌نیا، جی‌ان‌جاج آنتونی و لطف‌الله یارمحمدی؛ زبان استعاری و استعاره‌های مفهومی؛ چ دوم، تهران: نشر هرمس، 1393.
- ذوالفقاری، اختر و نسرین عباسی؛ «استعاره مفهومی و طرحواره‌های تصویری در اشعار ابن خفاجه»، فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی؛ س 3، ش 3، (1394)، ص 120- 105.
- راسخ‌مهند، محمد و رخساره سهرابی؛ «سیر استعاره در شعر سنتی و نو فارسی(مبتنی بر گزیده اشعار حافظ و سهراب سپهری)»، هفتمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی؛ دانشگاه علامه طباطبایی، 1391.
- راسخ‌مهند، محمد؛ درآمدی بر ز بان‌شناسی شناختی (نظریه‌ها و مفاهیم)؛ تهران : سمت، 1389.
- رامهرمزی، پرستو؛ «بررسی طرحواره‌های تصویری در داستان بوف کور صادق هدایت»، اولین همایش ملی زبان انگلیسی؛ ادبیات و ترجمه در آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، https://www.civilica.com/Paper-ELLTE01-ELLTE01_035.html، (1393)، ص 19- 1.
- روشن، بلقیس و لیلا اردبیلی؛ مقدمه ای بر معناشناسی شناختی؛ تهران: نشر علم، 1392.
- کوچش، زولتان؛ استعاره: مقدمه‌ای کاربردی؛ ترجمه میرزابیگی جهانشاه، تهران: آگاه، 1396.
- شاه‌حسینی، فائقه؛ «بررسی ویژگیهای شعری شاعران سبک خراسانی و عراقی از منظر زبانشناسی»، کتاب ماه ادبیات؛ پیاپی 172، (1390)، ص 16-13.
- صفوی، کورش؛ استعاره؛ تهران: نشر علمی، 1396.
- صفوی، کوروش؛ درآمدی بر معنی‌شناسی؛ چ دوم تهران : سوره مهر، 1383.
- علامی، ذوالفقار و طاهره کریمی؛ «تحلیل شناختی استعاره مفهومی ‌«جمال» در مثنوی و دیوان شمس»، دوفصلنامه زبان و ادبیات فارسی؛ ج 24، ش80 ، (1395)، ص 159- 137.
- فتوحی رودمعجنی محمود؛ سبک‌شناسی نظریه‌ها، رویکردها و روش‌ها؛ تهران: سخن،1390.
- قادری نجف‌آبادی، سلیمان، محمود عموزاده و منوچهر توانگر؛ «الگوی شناختی چشم در بوستان سعدی»، زبان فارسی و گویش‌های ایرانی؛ س 1، دوره 1، (1395)، ص 95- 71.
- قاسمی، آزاده، علی ایزانلو و محمود الیاسی؛ «بررسی طرحواره حجمی واژه غم در اشعار فریدون مشیری»، مجموعه مقاله‌های دهمین همایش بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی؛ دانشگاه محقق اردبیلی، (1394)، ص 9-1.
- کووچش، زولتان؛ مقدمه ای کاربردی بر استعاره؛ ترجمه پورابراهیم شیرین، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، 1394.
- گلفام، ارسلان و شیرین ممسنی؛ بررسی راهبردهای شناختی استعاره و کنایه تصوری در اصطلاحات حاوی اعضای بدن؛ پازند؛ ش 12، (1387)، ص 109-93.
- مشیری بردسکن، پروین؛ «بررسی طرحواره‌های تصویری در شعر سهراب»، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های کاربردی در مطالعات زبان؛ تهران، مؤسسه آموزش عالی، 1394. نیکان؛ https://www.civilica.com/Paper-ELSCONF03-ELSCONF03_336.html
- نجار فیروزجایی، مهدی؛ «تحلیل استعاره‌های مفهومی در اشعار احمد شاملو»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد ادبیات فارسی؛ دانشگاه گیلان، 1392.
- نورمحمدی، مهتاب؛ «تحلیل مفهومی استعاره‌های نهج‌البلاغه: رویکرد زبانشناسی شناختی»، پایان نامه کارشناسی ارشد؛ رشته زبانشناسی همگانی، دانشگاه تربیت مدرس، 1387.
- نیک سیر، زهره؛ «تبیین شناختی طرحواره‌ها و استعاره‌های حرکتی در شعر مسافر سهراب سپهری»، دوفصلنامه مطالعات زبانی و بلاغی؛ س9، ش 17، (1397)، ص 286- 261.
- نیلی پور، رضا؛ زبا‌نشناسی شناختی؛ تهران: هرمس، 1394.
- هاشمی، زهره؛ عشق صوفیانه در آینه استعاره: نظامهای استعاری عشق در متون عرفانی منثور براساس نظریه استعاره ‌شناختی؛ تهران: نشر علمی، 1394.
- ویسی، الخاص و دریس فاطمه؛ «کاربرد طرحواره‌های تصویری در رباعیات وحشی بافقی از دیدگاه معناشناسی»، فصلنامه زیبایی‌شناسی ادبی؛ دوره 6، ش 23 ، (1394)، ص26- 9.
Evans, V. & M. Green, Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh University Press, 2006.
Johnson, M., The body In the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Reason and Imagination. Chicago: Chicago University Press,1987.
Kövecses, Z. Language, Mind, and Culture: A Practical Introduction. 2nd. Edition, New York: Oxford University Press, 2006.
Kövecses, Z., Metaphor and Emotion: Language, Culture, and Body in Human Feeling. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
Kövecses, Z., Metaphor and emotion: Language, culture, and body in human feeling. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Kövecses, Z., “A Linguist’s Quest for Love”. Social and Personal Relationships. 8: 1991, Pp 76-97.
Kövecses, Z., “Anger: Its language, conceptualization, and physiology in the light of cross-cultural evidence”. In J. R. Taylor and R. E. MacLaury (eds.), Language and the cognitive construal of the world. 1995b. (181–196) , Berlin: Mouton de Gruyter, 1995b. .
Kövecses, Z., “Are there any emotion-specific metaphors?”. In A. Athanasiadou and E. Tabakowska (eds.), Speaking of emotions: Conceptualisation and expression. 1998, (127-151) , Berlin: Mouton de Gruyter, 1998.
Kövecses, Z., “Conceptual metaphor theory: Some criticisms and alternative proposals”. Annual review of cognitive linguistics, 6(1) ,2008: 168-184.
Kövecses, Z., “Metaphor and Poetic Creativity: A Cognitive Linguistic Account”. Philologica. No. 1, 2. 2009, Pp. 181- 196.
Kövecses, Z., “Metaphor and the folk understanding of anger”, In J. A. Russell, J. Fernandez-Dols, A. R. Manstead and J. C. Wellenkamp (eds.), Everyday conceptions of emotion. 1995a. (49–71) , Dordrecht: Kluwer, 1995a. .
Kövecses, Z., Metaphor in Culture: Universality and Variation. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
Kövecses, Z., Metaphor: A Practical Introduction. 2nd. Edition, Oxford University Press, 2010.
Lakoff , G. & Turner , M., More than Cool Reason : A field Guide Poetic Metaphor, The University Chicago Press, 1989.
Lakoff , G., Metaphors we live by. Chicago, IL: University of Chicago Press, 2003[1980].
Lakoff, G. & Johnson M., Metaphors We Live by. London: The University of Chicago Press,1980.
Turner, M., The Literary Mind. Oxford University Press, 1996.