Approaches to teaching Farsi Language based on Farsi Literature

Document Type : Original Research

Authors
Abstract
There is a twofold relationship between the literature and language learning. On one hand, one of the ultimate goals of language teaching is enabling learners to comprehend a literary text independently. On the other hand, literature is a means of teaching languages and improving linguistic skills. This aspect of language teaching has attracted a scant attention in Iran, which motivated the current study to address this issue. In this regard, 13 literary approaches to language teaching were collected from reliable sources and then theoretical aspect of each approach was elaborated and analyzed using relevant examples from Novin Persian Teaching book series (one of the main sources of teaching Persian language to non-Persian speakers in reliable language centers). The obtained results of the current study were indicative of the influential role of literature in teaching Persian language, which can open new horizon in this regard.

Keywords

Subjects


اصغرپور ماسوله، مهرداد و ذوالفقاری، حسن و دیگران؛ «سنجش رغبت فارسی‌آموزان غیرایرانی به ادبیات فارسی»؛ پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، س ششم، ش دوم (پیاپی 14)، پاییز و زمستان 1396، ص 116-101.
بنفشه، لیلا؛ «بررسی میزان تأثیر قصه‌گویی و قصه‌خوانی بر درک مطلب شنیداری»؛ پایان-نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامۀ طباطبائی، 1388.
جوادی‌راد، عطیه، «بررسی شاخص‌های ساده‌سازی متن‌های کهن ادبی در آموزش زبان فارسی به غیر‌فارسی‌زبانان: مطالعۀ موردی کلیله و دمنه»؛ پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، 1392.
حقی، معصومه و سپیده عبدالکریمی؛ «بررسی میزان بهره‌گیری از متون ادبی در درسنامه‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان»؛ مجموعۀ مقالات همایش واکاوی منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، تهران: خاموش، 1395، ص 500-470.
رضای‌یزدی، مریم؛ «استفاده از متن‌های ادبی برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان»؛ پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، 1380.
سادات‌حسینی، زهرا؛ «آموزش واژگان هم‌آوا- هم‌نویسه از طریق داستان به غیرفارسی-زبانان»؛ پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، 1390.
شمس‌الدین‌نژاد، مجید و امیرحسین مجیری فروشانی؛ «ارائۀ راهکار کمی انتخاب متون و واژگان مناسب برای آموزش ادبیات فارسی به غیر‌فارسی‌زبانان؛ مطالعۀ موردی داستانهای مثنوی»؛ مجموعۀ مقالات همایش واکاوی منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، تهران: خاموش، 1395. ص 86-64.
علاء‌الدین، نقی؛ «تهیه و تدوین متون خواندن با تکیه بر متون ادبی نثر معاصر برای زبان-آموزان غیرفارسی‌زبان سطح پیشرفته»؛ پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، 1389.
قبول، احسان؛ آموزش نوین زبان فارسی؛ چ اول، 5 ج، مشهد: دکتر احسان قبول، 1395.
گشمردی، محمودرضا؛ «پیشینۀ آموزش زبان خارجی»؛ پژوهش ادبیات معاصر جهان، ش 222، زمستان1383. ص 169-155.
Brumfit, C. J. & Carter, R. A. Literature and language teaching. Oxford University Press.1986.
Carroli, P. Literature in second language education. London: Continuum International Publishing Group. 2008.
Carter, R. & Long, M .N. Teaching literature. London: Longman Group Ltd. 1991.
Duff, A. and A. Maley. Literature. Oxford: Oxford University Press. 1990.
Hall, G. Literature in language education. New York: Palgrave Macmillan. 2005.
Lazar, G. Literature and language teaching: A guide for teachers and trainers. Cambridge University Press. 1993.
Lima, C. Is the rest silence? Latefl voices issue 186. Retrieved from http://www.iatefl.org/iatefl/iatefl-voices. 2005. (October, 2016).
Maley, A. Down from the pedestal: Literature as resource. In R. Carter, R. Walker, C. Brumfit (eds.), Literature and the learner: methodological. 1989.
Savvidou, Ch. An integrated approach to teaching literature in the EFL classroom. The Internet TESLJournal, X, No. 12. [Online] Available: http://iteslj.org/.2004. (April, 2016).
Timucin, M. Gaining insight into alternative teaching approaches employed in an EFL literature. classRevista de Filología y su Didáctica, 2001. 24, 269-293.
Van, T.T.M. The Relevance of Literary Analysis to Teaching Literature in the EFL Classroom. EnglishTeaching Forum, 3, 2-9.
Wellek, R. and A. Warren. Theory of Literature. Harcourt, Brace and Company. 2009. (Last modified: 1948). http://www.archive.org/ details/ theoryofliteratuOOinwell
Widdowson, H. G. Stylistics and the teaching of literature. London: Language Group Ltd. 1975.