دوره 15، شماره 59 - ( 1397 )                   جلد 15 شماره 59 صفحات 62-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه شیراز
چکیده:   (7143 مشاهده)
این پژوهش بر آن است تا دیباچه مثنویها را با روش تحقیق کیفی از نوع تحلیلی- توصیفی و شیوه متن­پژوهی واکاوی کند. یافته­ها نشان می­دهد: با اینکه ساختار دیباچه­های منسجم تلفیقی از حمد، نعت و مدح است و تکرار این ساختار مثلثی در هم تنیده، آن را به کلان- الگوی معیاری برای تمامی مثنویهای دیباچه­دار فارسی تبدیل کرده است که از مثنویهای نخستین تا ادوار بعد، گسترش و تحوّل بحث­برانگیزی می­یابد؛ امّا اجزای این الگو تحت تأثیر اوضاع سیاسی، اجتماعی و دینی عصر، حماسی، غنایی و عرفانی بودن موضوع مثنوی، سلیقه رایج زمان و نگرش و شخصیّت مثنوی­سرا در نوسان است. افزون بر این، نبود دیباچه در برخی مثنویها سؤال‌برانگیز است؛ پاره­ای دیگر دیباچه منثور و بعضی شروعی رمزی دارد.
متن کامل [PDF 791 kb]   (1810 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: زبان و زبان شناسی
دریافت: 1396/6/12 | پذیرش: 1396/12/2 | انتشار: 1397/3/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.