دوره 14، شماره 57 - ( 1396 )                   جلد 14 شماره 57 صفحات 142-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

بررسی مؤلفه «تنهایی» در اشعار سارا محمدی اردهالی با رویکرد مدرنیستی. LIRE 2017; 14 (57) :123-142
URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-6023-fa.html
کازرانی فراهانی یاسمین، صلاحی مقدم دکتر سهیلا، الله دادی دستجردی دکتر زهره. بررسی مؤلفه «تنهایی» در اشعار سارا محمدی اردهالی با رویکرد مدرنیستی. پژوهش‌های ادبی. 1396; 14 (57) :123-142

URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-6023-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س)
2- دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا(س)
3- استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (8493 مشاهده)
از جمله شاعران مدرن امروزی که در قالب سپید طبع­آزمایی کرده، سارا محمدی اردهالی است که در اشعار او عوامل مدرنیسم، بویژه تنهایی، بسامد فراوانی دارد. این عامل در 19 شعر او از دید تصویرپردازی و حوزه واژگان، انواع جمله، ترکیبات و ساختمان افعال بررسی شد. جان‌بخشی پربسامدترین صنعتی است که او استفاده کرده و حوزه واژگان مورد استفاده­اش، بیشتر مسائل مربوط به خانه و خانواده و طبیعت است. شاعر همچنین از جملات سه جزئی، ترکیبات اضافی و افعال مادی بسیار استفاده کرده است. با اینکه تنهایی مفهومی انتزاعی است، انتزاعی و مجرد بیان نشده است و شاعر باوجود ستایش تنهایی و نیازی که به آن دارد از طرفی هم از آن می­گریزد و نمود این موضوع در شعر او زمانی است که به­طور مثال تصویر خانه را به­عنوان پربسامدترین تصویر، و جان­بخشی را به­عنوان پربسامدترین صنعت می­بینیم؛ هردو حدود 90 درصد اشعار را دربرمی­گیرد. شاعر در قالب سپید توانسته است امروزی­ترین تصاویر را از تنهایی انسان مدرن ارائه کند. 
 
متن کامل [PDF 650 kb]   (2520 دریافت)    
موضوع مقاله: زبان و زبان شناسی
دریافت: 1396/7/16 | پذیرش: 1396/9/16 | انتشار: 1396/9/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.